Eiropas Savienības (ES) centieni ierobežot CO emisijas arvien vairāk ietekmē arī loģistikas sektoru. To lieliski ilustrē “Scania” inženieru radītā kravas automašīna ar saspiestās dabasgāzes dzinēju, kas pēc dažādiem aprēķiniem būs daudz ekoloģiskāka nekā patlaban izmantojamās automašīnas ar ierastajiem dīzeļdzinējiem.
UAB “Baltic Logistic Solutions” testēs šo kravas automašīnu ar gāzes dzinēju, lai varētu novērtēt tās priekšrocības un arī iespējamos trūkumus. Kā skaidro uzņēmuma transporta vadītājs Baltijas valstīs K.Tautkevičius, kravas automašīnu ar gāzes dzinēju nolemts izmēģināt tāpēc, ka visā ES pastiprinās CO emisiju regulējums un kravas automašīnas ar dīzeļdzinēju un to ekspluatācijas izmaksas strauji sadārdzinās, līdz ar to ir lietderīgi izvērtēt alternatīvo tehnoloģiju izmaksas. Kravas automašīnas ar elektrodzinējiem pagaidām vairāk ir teorētiskas, nevis praktiskas dabas jautājums. Savukārt sadarbībā ar “Scania” ir iespēja jau tagad izmēģināt kravas automašīnu ar saspiestās dabasgāzes dzinēju. Šāda automašīna gan joprojām liekas dārga, arī tās apkope jāveic biežāk un izmaksā dārgāk, taču tā ir videi draudzīgāka, turklāt dabasgāze ir lētāka par dīzeļdegvielu. Saskaņā ar teorētiskiem aprēķiniem, šī automašīna patlaban varētu izmaksāt par 5-10% lētāk nekā kravas automašīna ar dīzeļdzinēju, taču neattīstītā infrastruktūra un ne līdz galam skaidrās ekspluatācijas izmaksas pagaidām mazina entuziasmu veikt lielākas investīcijas transportlīdzekļos ar dabasgāzes dzinējiem.
Uzņēmuma pārstāvji norāda, ka kravas automašīna tiks testēta sešas nedēļas. Šāds termiņš nepieciešams, lai jauno transportlīdzekli izmantotu ar vislielāko noslodzi, tāpēc divi autovadītāji ar to brauks visu diennakti sešas dienas nedēļā. Sešu nedēļu laikā maršrutā Kauņa-Rīga-Kauņa un Kauņa-Paņevēža-Kauņa plānots nobraukt vairāk nekā 18 000 kilometru. Pēc šī laika iecerēts izvērtēt automašīnas ar dabasgāzes dzinēju priekšrocības un trūkumus. Apkopojot iegūtos datus un informāciju, būs iespējams novērtēt, uz kādiem nosacījumiem autotransporta parku varētu atjaunināt, dīzeļdzinēju kravas automašīnas nomainot pret jaunām kravas automašīnām ar dabasgāzes dzinējiem.
Paralēli šim jaunumam UAB “Baltic Logistic Solutions” šobrīd arī nomaina 56 distribūcijas automašīnas Baltijas valstīs. Kā stāsta K.Tautkevičius, tas tiek darīts nolūkā efektīvāk izmantot transportlīdzekļu parku, izvairīties no neplānotām dīkstāvēm remontu dēļ – ar novecojošu kravas automašīnu parku kļūst arvien grūtāk nodrošināt klientu pieaugošo pieprasījumu pēc kvalitatīviem pakalpojumiem. Jaunie saldēšanas agregāti ir jaudīgāki, tāpēc palīdzēs labāk saglabāt nepieciešamo preču transportēšanas temperatūru ekstremālos apstākļos.